onsdag 23 maj 2012

Möt vacker natur genom Geocaching

Lördag och vi är ensamma med mina systerdöttrar!
Små tjejer i 5 och 8 års ålder vill bli aktiverade, speciellt av favoritmoster och sambo.

Eftersom min sambo sedan tidigare har varit intresserad av Geocaching tog han med mig och tjejerna på en spännande skattletardag.

Min sambo laddade ner en app till sin iPhone och vi gav oss iväg på skattjakt.
Vi tog bilen och åkte från Falkenberg norrut, till Glommen och vidare till Morups Tånge. Totalt hittade vi 6 skatter denna dag. Tjejerna hade så roligt att de blev riktigt sura nära batteriet i telefonen dog och vi fick lov att sluta leta skatter och åka hem.

Vi var ute i ungefär 2,5 timme, hittade 6 skatter och vi såg 5 islandshästar och en vacker larv.

Vad är nu Geocaching?

Geocaching är en modern och världsomspännande variant av skattjakt utomhus som startade iUSA. Man  söker med hjälp av en GPS efter skatter (så kallade cacher), på speciella sidor på internet kan man hitta koordinaterna. Man kan använda enklare GPS men en GPS med en didgital karta gör letandet enklare. Det finns även en app till smartphone att ladda ner.

En cache är en låda, som helst ska vara gömd så att en geocachare kan hitta den, medan en person som inte letar inte ska kunna hitta den. En cache kan vara av olika storlekar och den kan vara gömd mitt inne i storstäder och ute i naturen.
När man har hittat en cache gäller några regler:
  1. Skriva något i loggboken
  2. lägga i något om man tar något
  3. se till att lämna allt exakt som när man hittade det.
Vill du läsa mer om Geocaching Internationellt Läs här.

Geocaching

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar